Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας του Υπουργού:
Καλημέρα σας.
Να ευχαριστήσω τους διοργανωτές για την πρόσκληση, το Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, αγαπητή Ελευθερία και όλους τους εκλεκτούς καλεσμένους, τους εκπροσώπους των φορέων, τον φίλο αγαπητό, υπουργό Περιβάλλοντος, τον κ. Σωκράτη Φάμελλο και να ενημερώσω ότι εδώ και τέσσερα χρόνια που υπηρετώ στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχω ταξιδέψει αρκετές φορές με εντολή του Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, σε όλες τις βαλκανικές χώρες, στη Βουλγαρία, στη Σερβία, στη Ρουμανία και βέβαια στη Βόρεια Μακεδονία και εκεί συνάντησα το ίδιο ενδιαφέρον και την ίδια ζέση και από τους ομολόγους μου των βαλκανικών χωρών, αλλά και από τους Πρωθυπουργούς των Βαλκανικών χωρών. Να θυμίσω ότι το Σεπτέμβριο του 2017 – ο Σεπτέμβριος είναι γενικά καλός μήνας για τις βαλκανικές συνεργασίες – στην Καβάλα υπογράφηκε το μνημόνιο συνεργασίας σε σχέση με το σιδηροδρομικό δίκτυο Θεσσαλονίκη - Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε με τους δύο Πρωθυπουργούς, τον κ. Μπορίσοφ, τον Πρωθυπουργό της Βουλγαρίας και τον δικό μας Πρωθυπουργό τον κ. Αλέξη Τσίπρα.
Αξίζει να θυμίσουμε ότι η σημερινή διοργάνωση, το Σεπτέμβριο αν θυμάμαι καλά του ’18, μετά από αρκετά βήματα που είχαν γίνει στη συνδεσιμότητα και στη συνεργασία των βαλκανικών χωρών στις Μεταφορές και στις Υποδομές, σε συνεδρίαση η Κατερίνα Νοτοπούλου πρότεινε τόσο την σύσταση ενός ομίλου εδαφικής συνεργασίας, όσο και τη διοργάνωση ενός τακτικού διαβαλκανικού φόρουμ. Είχε αυτή την ιδέα και μας παρότρυνε για τη συνδρομή και του Υπουργείου Υποδομών και άλλων Υπουργείων. Οπότε, φτάσαμε σήμερα να μας καλεί η Ελευθερία και να έχουν αποδώσει οι καρποί, οι κόποι των τελευταίων χρόνων και πιστεύω ότι είναι αξιέπαινο αυτό.
Πάμε λίγο στην αρχή. Ξεκινήσαμε να κάνουμε λίγο έτσι την παρουσίαση και συνήθως βάζουμε στην πρώτη σελίδα τη χώρα μας και τον τίτλο της διοργάνωσης, αλλά δεν μου άρεσε αυτή η εικόνα και έτσι είπα να βάλουμε τις βαλκανικές χώρες για το σημερινό φόρουμ, αλλά δεν μου άρεσε ούτε αυτή η διαφάνεια, γιατί στην προηγούμενη διαφάνεια βλέπετε η Ελλάδα είχε χαθεί από τα Βαλκάνια, δεν είχε την φυσική της ενδοχώρα, ήταν σαν ένα νησί της Ευρώπης, όλη η Ελλάδα, λες και από πάνω δεν υπήρχε τίποτα. Ήταν το δόγμα του ψυχρού πολέμου, ο κίνδυνος από Βορρά, ανατολικά είμαστε μία χαρά και έτσι ξεχνούσαμε ότι υπήρχαν βόρειοι γείτονες και φίλες χώρες. Έβαλε και αυτή τη διαφάνεια, λοιπόν, με την μπλε γραμμή που βλέπετε και δεν μου άρεσε, γιατί εγώ θέλω να δούμε κάτι τέτοιο, χωρίς σύνορα δηλαδή, χωρίς μπλε γραμμές προς τη Δύση και προς το Βορρά και προς την Ανατολή, αν αλλάξουν τα μυαλά κάποιων, και αυτό σημαίνει ότι οι χώρες μας, η βαλκανική χερσόνησος θα είναι ένα υποσύνολο της Ευρώπης, που όλα αυτά χρόνια δεν ήθελαν να είναι και εδώ μπορούμε να μεταφερθούμε λίγο, για να καταλάβουμε και το όραμά μας και τους στόχους μας, στο ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο και τα κέντρα του, τους ευρωπαϊκούς διαδρόμους, τον άξονα Βρυξέλλες – Παρίσι, είναι ένας πολύ ωραίος άξονας. Μπορείτε να δείτε την κίνηση στον οδικό άξονα Βρυξέλλες – Παρίσι, - αν φαίνεται καλά, δεν φαίνεται, θα βλέπετε τα χιλιόμετρα και τις ώρες - είναι πραγματικά αξιοζήλευτος σε σχέση με την κατάσταση που υπάρχει στην συνδεσιμότητα των βαλκανικών χωρών. Εδώ βλέπετε τον «Αίολο», το τρένο που ενώνει τις Βρυξέλλες με το Παρίσι, σε μιάμιση ώρα. Είναι 265 χιλιόμετρα. Εδώ είναι ο άξονας Βρυξέλλες – Λουξεμβούργο, εδώ γίνεται μεγαλύτερος χαμός κάθε μέρα, γιατί οι πολίτες από το Βέλγιο, που μένουν στις Βρυξέλλες και σε άλλες πόλεις του Βελγίου, εργάζονται καθημερινά στο Λουξεμβούργο και επιστρέφουν το απόγευμα στο σπίτι τους. Αυτή είναι η εικόνα, είναι χειρότερη από την παραλιακή της Θεσσαλονίκης. Εδώ είναι η δικιά μας γειτονιά. Μπορείτε να δείτε ότι από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη λέμε ότι κάνουμε 5 ώρες και 5 λεπτά, κάνουμε πάνω από 6 ώρες σιδηροδρομικά.
Θεσσαλονίκη - Βουκουρέστι κάνουν 10 ώρες, χωρίς στάση, Σοφία 4 – 3,5 ώρες, για τα Σκόπια 2 ώρες και 45 λεπτά και για το Βελιγράδι 7 ώρες.
Εδώ μπορείτε να δείτε τους διαδρόμους στην Ευρώπη και στην Ρωσία. Να πούμε ότι στην Ρωσία είναι δεκαπλάσιο το σιδηροδρομικό δίκτυο σε σχέση με το συνολικό σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρώπης.
Ερχόμαστε τώρα στο τι θέλουμε να κάνουμε. Αυτή περίπου είναι η κατάσταση στο σιδηροδρομικό δίκτυο το δικό μας. Βλέπετε ότι ακόμη η σιδηροδρομική γραμμή έχει το σχεδιασμό του πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Ανεβαίνει στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, για να μην το πιάνουν τα κανόνια από τα πλοία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ή της Τουρκικής Δημοκρατίας, ό,τι θέλετε.
Εδώ είναι το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο και οι συνδέσεις του με τις γειτονικές χώρες. Όπως βλέπετε ο άξονας 10 από τη Θεσσαλονίκη προς τα Σκόπια, τη Βόρεια Μακεδονία και προς τη Σερβία είναι ο άξονας που χρησιμοποιείται σήμερα, με τεράστιες καθυστερήσεις στα σύνορα, γιατί δεν μπορούσαμε να έχουμε ούτε διμερή συνεργασία για να έχουμε ορισμένες διαδικασίες και να ξεπεράσουμε αυτές τις καθυστερήσεις.
Εδώ βλέπετε το βαλκανικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Τα περισσότερα τμήματα όπως βλέπετε είναι υπό κατασκευή, είναι παλιά, δεν έχουν τις προδιαγραφές που πρέπει να έχουμε.
Αυτή είναι η πρώτη πρόταση, που υπογράφτηκε στην Καβάλα, έτσι ξεκίνησαν όλα, για τη σύνδεση των λιμανιών της βορείου Ελλάδας, της Θεσσαλονίκης της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με το Μπουργκάς, τη Βάρνα και το Ρούσε. Στη συνέχεια στις τριμερείς και στις τετραμερείς συναντήσεις που έγιναν, των Πρωθυπουργών των βαλκανικών χωρών, αυτή η συμφωνία μετεξελίχθηκε, έχει εκφραστεί η πολιτική βούληση να γίνει ένας δακτύλιος οδικός, σιδηροδρομικός και πλωτός - ποτάμιος, που εκτός από τη σύνδεση των λιμανιών της Βορείου Ελλάδας και της Μαύρης Θάλασσας, περιλαμβάνει και τα λιμάνια της Ρουμανίας, θα συνεχίζει με ποτάμιες μεταφορές μέσω του Δούναβη και θα κλείσει ο σιδηροδρομικός άξονας με τη γραμμή Θεσσαλονίκη – Σκόπια – Βελιγράδι.
Η πρώτη συμφωνία υπογράφηκε στη Βόρεια Μακεδονία, την προηγούμενη εβδομάδα, στην επίσκεψη που έγινε, μεταξύ Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας και προβλέπει τη συμμετοχή της Σερβίας, στην κοινή εταιρεία που θα γίνει. Το ίδιο ακριβώς έχει γίνει στη συμφωνία που υπογράφηκε με την Βουλγαρία και βέβαια να συμμετάσχει στη συνέχεια και η Ρουμανία.
Εδώ βλέπετε ένα χάρτη, που έχει το οδικό, σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά έχει και τα αεροδρόμια της χώρας. Δόξα τω Θεώ έχουμε αρκετά. Είναι πάνω από 40, 44 για την ακρίβεια. Εδώ είναι τα προγραμματισμένα εμπορευματικά κέντρα. Να πούμε ότι έχει ξεχαστεί το εμπορευματικό κέντρο της Καβάλας. Να πούμε ότι το Θριάσιο είναι έτοιμο και λειτουργεί, όπου να ναι. Το στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη έχει δημοπρατηθεί και τα υπόλοιπα θα ακολουθήσουν ανάλογα με την ανάπτυξη των λιμανιών και τη ζήτηση που υπάρχει, αλλά είναι φοβερό να σκεφτούμε, ότι ένα εμπορευματοκιβώτιο, κάποια εμπορεύματα θα μπορούν να πηγαίνουν από όλη την Ασία και από τη Ρωσία στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και θα μπορούν να καταλήγουν στη Θεσσαλονίκη, στον Πειραιά ή στην Πάτρα, όταν θέλουμε δύο ή τρεις μέρες, για ένα πλοίο να περάσει τα στενά Δαρδανελλίων, με μεγάλη καθυστέρηση.
Είναι επίσης απολύτως κατανοητός ο ρόλος που θα παίξει η Θεσσαλονίκη σε όλη αυτή την προσπάθεια που γίνεται, αλλά και το πόσο θα αναβαθμιστούν τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας ή οι πόλεις των Βαλκανικών χωρών από τις οποίες θα διέρχεται το σιδηροδρομικό δίκτυο και θα έχουν αντίστοιχα εμπορευματικά κέντρα. Ποιο δηλαδή ανταγωνιστικό πλεονέκτημα θα έχουν για να προσελκύσουν πραγματικές παραγωγικές επενδύσεις και όχι μόνο μεταφορικές επιχειρήσεις. Έτσι; Το καταλαβαίνουν όλοι το πλεονέκτημα που αποκτά όχι μόνο η δική μας χώρα, αλλά όλες οι βαλκανικές χώρες, μπαίνουν στον διεθνή χάρτη των μεταφορών και της παραγωγής αν προτρέξουμε και διασφαλίσουμε αυτές τις υποδομές. Θα είναι πολύ πιο μικρός, πιο γρήγορος και μικρότερου κόστους ο διάδρομος και οι μεταφορές, των επιχειρήσεων που θα είναι στα Βαλκάνια ή των εμπορευμάτων, που θα μετακινούνται μέσω των Βαλκανίων προς την κεντρική Ευρώπη και το αντίστροφο.
Εδώ μπορούμε να δούμε μία από τις συμφωνίες που έγιναν και με τη Βουλγαρία και με την Σερβία και με την Βόρεια Μακεδονία και έχουν να κάνουν με τα υδατοδρόμια. Την επόμενη εβδομάδα θα παρουσιάσουμε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο των υδατοδρομίων. Ο νόμος που ψηφίστηκε μεταφράζεται από τη χώρα μας σε όλες τις βαλκανικές χώρες, για να ξεπεράσουν τον σκόπελο της διαβούλευσης με τις διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ήταν πραγματικά δύσκολο να καταλάβουν στην Ευρώπη ότι ένα υδροπλάνο στη θάλασσα είναι πλοίο και στον αέρα αεροπλάνο, τα καταφέραμε. Δεν χρειάζεται να περάσουν τη βάσανο και οι υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες. Επομένως καταλαβαίνετε και τα πλεονεκτήματα, όταν μόνο από τη Βόρεια Μακεδονία έρχεται ένα εκατομμύριο επισκεπτών, η μισή χώρα, στη Χαλκιδική και στην Κατερίνη κάθε χρόνο. Καταλαβαίνετε τα πλεονεκτήματα να παίρνει κάποιος ένα υδροπλάνο και να μετακινείται πολύ πιο εύκολα και στο ένα πέμπτο του χρόνου απ’ ότι με το αυτοκίνητο, με τη μετακίνηση που έχουμε σήμερα.
Προβλέπουμε λοιπόν όχι μόνο τη χωροθέτηση των υδατοδρομίων, αλλά και την αδειοδότησή τους από το Υπουργείο στις ομάδες που υπάρχουν, για να διευκολυνθεί τόσο ο ιδιωτικός τομέας όσο και οι δυσπρόσιτες περιοχές, που δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον, για να γίνει ένα υδατοδρόμιο. Αυτό συμφωνήσαμε με τη Βόρειο Μακεδονία, με τη Βουλγαρία και θα το προχωρήσουμε. Βλέπετε εδώ στη γύρω περιοχή της Θεσσαλονίκης υπάρχουν αρκετά υδατοδρόμια. Έχει σουξέ η Χαλκιδική και η Κατερίνη προφανώς, αλλά αν δούμε και το τι γίνεται με τους φίλους γείτονες Βούλγαρους, επίσης θα καταλάβουμε πόσο θα ωφελήσει και τον τουρισμό από τη μία χώρα προς την άλλη σε σχέση με τον κάθετο άξονα στον Έβρο, αλλά και στη Ροδόπη, που είναι πραγματικά κορεσμένος πλέον.
Εδώ είναι το βαλκανικό οδικό δίκτυο, κάπως καλύτερα, αλλά δεν είμαστε περήφανοι για αυτό και αυτό που παρουσιάζαμε πριν λίγους μήνες. Επειδή αυτό που έχει διαφημιστεί από τα κανάλια είναι οι πέντε αυτοκινητόδρομοι στην Ελλάδα, αλλά να διαφημίσουμε και άλλα πράγματα που γίνονται και δεν έχουν διαφημιστεί τόσο πολύ. Πριν λίγους μήνες λοιπόν δείχνανε αυτές διαφάνειας. Εδώ ήταν υπό κατασκευή ο κάθετος άξονας της Ροδόπης, του Έβρου, της Κρυσταλλοπηγής. Σήμερα εδώ είναι πιο αναλυτικοί οι χάρτες και εδώ είναι ο στόχος που είχαμε βάλει σαν χώρα να μην έχουμε σταθμούς διοδίων μετωπικούς, να τους γκρεμίσουμε δηλαδή, αυτό ήταν μία δέσμευση, και να έχουμε ένα αναλογικό σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων. Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη και ολοκληρώνεται τον επόμενο μήνα, εκτός και αν έχουμε κάποιες ενστάσεις, οπότε θα μας πάρει κάποιο δίμηνο - είναι και συμφωνία και με τη Βόρεια Μακεδονία και με τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και με τη Σερβία να υπάρχει ένα κοινό διαλειτουργικό ηλεκτρονικό σύστημα, να υπάρχουν κοινές βάσεις δεδομένων, να γνωρίζουμε τουλάχιστον για τα επαγγελματικά οχήματα, όταν μπαίνει ένα φορτηγό από τρίτη χώρα ή ποια φορτηγά και επαγγελματικά βαριά οχήματα έχουν στις δικές μας χώρες να τα γνωρίζει η γειτονική χώρα, πού διέρχεται αυτό το φορτηγό, πού σταθμεύει, τι μεταφέρει, ποιος είναι ο οδηγός του.
Θέματα που θα μας διευκολύνουν πάρα πολύ στους χρόνους, στο να μην έχουμε καθυστερήσεις, στο να πηγαίνουμε στα σύνορά μας και να μην βλέπουμε 2 - 3 χιλιόμετρα ουρές σε νταλίκες και πολλά άλλα γραφικά, που έχει ζήσει η Βόρειος Ελλάδα. Επειδή ήταν κάποιοι του δόγματος του κινδύνου από Βορρά, και απέφευγαν να βρούμε λύση στο θέμα της ονομασίας της FYROM, να την πούμε Βόρεια Μακεδονία, αλλά σιχτίριζαν όταν περίμεναν σε ουρές 3 χιλιομέτρων με φορτηγά για να πάνε στο καζίνο μεταξύ του δικού μας σταθμού και της FYROM.
Είναι λίγο τραγικά αυτά τα πράγματα, αλλά καλό είναι να τα λέμε, για να καταλαβαίνουμε και σε ποια εποχή πηγαίνουμε.
Ο στόχος είναι σε όλα τα Βαλκάνια να υπάρχει ένα ελευθέρας ροής, στα ελληνικά, free flow σύστημα για να μη σταματάμε κάθε 30 χιλιόμετρα και να έχουμε τις καθυστερήσεις, τους κινδύνους, τους ρύπους - είναι και ο Φάμελλος εδώ και έχει ευαισθησία σε αυτό - , που έχουμε με τους μετωπικούς σταθμούς διοδίων. Είναι και ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Εγνατίας επίσης, που με τους σταθμούς διοδίων έχει επίσης αναφυλαξία γιατί έχει περάσει διάφορα αυτά τα χρόνια, όπως και όλοι μας.
Εδώ είναι το εθνικό οδικό δίκτυο. Το έχουμε χωρίσει σε 12 περιοχές και έχουμε κάνει επικαιροποίηση, με αυτό που θα θέλαμε κάποτε να γίνει και έχει γίνει μέχρι σήμερα ή είναι στη διαδικασία υλοποίησης. Και γιατί το λέμε αυτό; Γιατί ο στόχος μας είναι να αποκαταστήσουμε όχι μόνο τους κύριους άξονες, τη συνδεσιμότητα τους με τις βαλκανικές χώρες και τους βαλκανικούς λαούς, αλλά και τις τοπικές συνδέσεις, τις συνδέσεις των περιοχών στα σύνορά μας και των δύο χωρών, που με μία απλή περιήγηση θα δει κανείς ότι δεν έχει μείνει ούτε παραγωγική δραστηριότητα, ούτε ο πληθυσμός, ούτε τίποτα. Έχουν μαραζώσει και στην Ήπειρο και στη Μακεδονία και στη Θράκη.
Δεν συμβαίνει το ίδιο στα σύνορά μας στον Έβρο. Δεν συμβαίνει το ίδιο. Είναι ένα παράδοξο αυτό. Για να καταλάβουμε όλοι ποιο δογματισμό σπάσαμε και τι πάμε να κάνουμε στους βαλκανικούς λαούς.
Εδώ λοιπόν θα δούμε, ξεκινώντας από την Ήπειρο και τη Δυτική Μακεδονία ότι το Καστοριά - Κρυσταλλοπηγή τελείωσε και μία σειρά από έργα ή έχουν ολοκληρωθεί ή υλοποιούνται ή μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης.
Έχουν αποφασιστεί νέοι δρόμοι, που δεν υπήρχαν καν στη συζήτηση, όπως το Δράμα – Αμφίπολη. Την Αμφίπολη παραδείγματος χάρη το μόνο που την έκανε γνωστή, ήταν ότι κάποιοι ψάχνουν να βρουν τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Δεν ήταν εκεί τελικά, αλλά θα γίνει ο δρόμος, για να μην είναι αποκομμένη η Δράμα από την Εγνατία. Για να ξεπεράσουμε κάποια περιβαλλοντικά θέματα που έχουμε στο τμήμα του δρόμου Δράμα – Καβάλα.
Και βέβαια έχει ξεκινήσει, έχει ολοκληρωθεί στη Θράκη, ο άξονας στον Έβρο, στη Ροδόπη, έχει ξεκινήσει και ο τρίτος άξονας στην Ξάνθη και μάλιστα από πάνω για να σπάσουμε την απομόνωση των χωριών της βόρειας Ξάνθης. Έχει δημοπρατηθεί και έχει ξεκινήσει. Αυτά δεν είναι γνωστά, δεν είναι διαφημισμένα έργα, δεν είναι τα Τέμπη, που είναι προφανώς πολύ πιο σημαντικά και λόγω της Οδικής Ασφάλειας και της ταλαιπωρίας χιλιάδων πολιτών, αλλά δεν διασφάλιζαν αυτή τη συνδεσιμότητα, τη συνδεσιμότητα που είχε χαθεί μεταξύ των κατοίκων περιοχών των βόρειων συνόρων μας.
Κανείς δεν σκεφτόταν για αυτό και δεν μπήκε στην Ιόνια, λόγω του κακού σχεδιασμού, η σύνδεση των Ιωαννίνων με την Αλβανία ή η ωρίμανση ενός παραλιακού δρόμου από την Ηγουμενίτσα στη Σαγιάδα που γίνεται τώρα η μελέτη, αλλά δεν είχαν προβλέψει καν τη σύνδεση των τμημάτων μεγάλων κέντρων της Ηπείρου και της Δυτικής Ελλάδας, όπως ήταν η σύνδεση με το Αγρίνιο, το μεγαλύτερο αστικό κέντρο της Δυτικής Ελλάδας ή με το λιμάνι του Αστακού. Τα ίδια με εδώ δηλαδή. Στην Εγνατία δεν είχαν προβλέψει τη σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη, με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ούτε την οδική, ούτε τη σιδηροδρομική, ούτε με το λιμάνι της Καβάλας.
Ευτυχώς που έτυχε και ήταν η Ηγουμενίτσα εκεί, στην αρχή της Εγνατίας. Ούτε με την Ηγουμενίτσα θα είχε συνδεθεί.
Εδώ βλέπουμε λοιπόν το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο και τους ευρωπαϊκούς διαδρόμους. Επομένως αυτό που εμείς θα θέλαμε, κλείνοντας, θα ήταν να επαναφέρουμε το στόχο μας.
Ο στόχος μας λοιπόν είναι αυτή η περιοχή, τα Βαλκάνια, να αποκτήσουν τα χαρακτηριστικά της κεντρικής Ευρώπης, να μετακινούνται οι πολίτες και τα εμπορεύματα, χωρίς να αντιλαμβάνονται πού είναι τα σύνορα. Είναι πολύ σημαντικό αυτό, να ζωντανέψει η περιοχή μας. Κάναμε τέσσερα χρόνια με όραμα, σχέδιο και συνέπεια προς τις αρχές μας, όλη αυτή την προσπάθεια, όλες οι βαλκανικές χώρες. Θεωρώ ότι πρέπει να δώσουμε βάρος αυτή την περίοδο στα Δυτικά Βαλκάνια για να αποκτήσουν αυτά την ίδια πορεία που έχουν τα ανατολικά Βαλκάνια σε σχέση με την ένταξη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ο στόχος να κάνουμε τα διαβαλκανικά δίκτυα, τον διαβαλκανικό δακτύλιο, είναι απολύτως εφικτός. Για τη σύνδεση των λιμανιών της Βορείου Ελλάδας με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία υπάρχει διεθνές ενδιαφέρον. Έχει τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας, της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Ο διάδρομος από τη Θεσσαλονίκη στα Σκόπια και το Βελιγράδι έχει επίσης Ευρωπαϊκό ενδιαφέρον, γιατί δίνει πραγματικά πλεονεκτήματα στις Διεθνείς μεταφορές, να φτάσουν πιο γρήγορα στις αγορές της κεντρικής Ευρώπης.
Επομένως πιστεύω ότι αυτό που έγινε αυτά τα τέσσερα χρόνια, το εθνικό σχέδιο που αυτή τη στιγμή είναι σε διαβούλευση για τις μεταφορές και τις υποδομές, γιατί και σαν χώρα είχαμε έλλειμμα στρατηγικού σχεδιασμού. Άρα σε λίγο θα έχουμε ένα συγκεκριμένο σύστημα στο Υπουργείο, που θα μπορεί να το παρακολουθεί ο κάθε πολίτης, η κάθε συλλογικότητα, οι κλάδοι, οι εταιρείες, η αγορά, για να βλέπουν κάθε έργο υποδομής που θα κάνει η χώρα, αν καλύπτει τους δείκτες του, τους στόχους του, αν πιάνει τους στόχους.
Το σχέδιο αυτό θα είναι μέχρι το 2037. Έχει ένα σταθμό το 2027 για να μπορούμε να το αναθεωρήσουμε. Αυτό το στρατηγικό σχέδιο πρέπει να το κάνουμε πλέον σε βαλκανικό επίπεδο, για να δούμε, αν οι στόχοι που βάζουμε πιάνονται. Εγώ θεωρώ ότι οι δύο σιδηροδρομικοί και οδικοί άξονες που έχουμε σχεδιάσει είναι πολύ εύκολο να είναι βιώσιμοι και να πιάσει τους στόχους.
Με έναν γρήγορο υπολογισμό που έχουμε κάνει η σύνδεση των λιμανιών της Βόρεια Ελλάδας και της Βουλγαρίας πρέπει να απορροφήσει περίπου το 7% των εμπορευματικών μεταφορών των Δαρδανελίων, για να είναι βιώσιμο το έργο. Είναι ένας απόλυτα εφικτός στόχος.
Σε πολιτικό επίπεδο θα ήθελα να πω ότι την περασμένη εβδομάδα δόθηκε μία μεγάλη απάντηση αξιοπρέπειας, ανθρωπισμού και εθνικής περηφάνιας σε ένα ανιστόρητο και τρομερό μύθο, μίσους και εθνικής περιχαράκωσης της νεότερης ιστορίας της χώρας.
Επομένως δώσαμε και δίνουμε συνεχώς το στίγμα με την συμφωνία των Πρεσπών για τις υπόλοιπες βαλκανικές χώρες. Θα ήταν πραγματικά λυπηρό να επικρατήσουν άλλου είδους λογικές στα Βαλκάνια και πιστεύω ότι αυτός είναι ο πατριωτισμός που έχουν όλοι οι βαλκανικοί λαοί. Όχι ο πατριωτισμός που είχε τη χώρα μας νησί. Δεν υπήρχαν Βαλκάνια. Δεν υπήρχε τίποτα. Για κρουαζιέρα ήμασταν. Φεύγαμε έτσι μόνοι μας.
Θεωρώ λοιπόν ότι η κύρια στόχευση που είχαμε σαν Κυβέρνηση από την πρώτη μέρα, που ήταν και το όραμα του Πρωθυπουργού, είναι και παραμένει η εμπέδωση του ρόλου της Ελλάδας με τις χώρες των δυτικών Βαλκανίων να σχηματοποιείται καθημερινά και με στέρεα βήματα σε ένα πλαίσιο συνεχούς αναζήτησης κοινών αξιών, στοχεύσεων και προοπτικών με επίκεντρο τον πολιτισμό.
Έχουμε συμφωνήσει με τους ομολόγους μας στην έγκριση, στην κατάθεση του φακέλου, για τη σιδηροδρομική και οδική σύνδεση με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία ή με τη Βόρεια Μακεδονία και τη Σερβία, ταυτόχρονα να υπάρξουν στη Θεσσαλονίκη, στο Μπουργκάς, στα Σκόπια, στο Βελιγράδι κοινές πολιτιστικές εκδηλώσεις και να γίνει και μία κοινή πολιτιστική εκδήλωση στις Βρυξέλλες για να τους δείξουμε ότι τα Βαλκάνια ήταν από μόνα τους πολυπολιτισμικά, δεν έγιναν.
Επειδή η Θεσσαλονίκη έχει τέτοια γνωρίσματα και η εμπνεύστρια αυτού του φόρουμ είναι υποψήφια Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, να δώσουμε την ευχή και να εκλεγεί εμείς που τη στηρίζουμε, αλλά να δώσουμε την ευχή, ο στόχος, η Θεσσαλονίκη να γίνει κέντρο των Βαλκανίων, να επιτευχθεί πάρα πολύ γρήγορα με την υλοποίηση αυτών των υποδομών. Αυτό το όραμα των λαών μας σήμερα υλοποιείται, με μεγάλα κοινά βήματα, όλων μαζί, ξεπερνώντας δογματισμούς, τις ιστορικές πληγές και θα κάνουμε εδώ στα Βαλκάνια, που όπως λέει και το γνωστό τραγούδι εδώ που σμίγει η Δύση κι Ανατολή, και κέντρο μεταφορών και κέντρο πολιτισμού και οικονομικό και παραγωγικό κέντρο.
Είναι εδώ και ο Υφυπουργός ο κύριος Γιαννακίδης, που είναι από την αγαπημένη μου περιοχή την ιστορική Ξάνθη, έχει βγάλει τα καλύτερα παιδιά.
Με την ευκαιρία να ευχαριστήσω ξανά και τους διοργανωτές και την Ελευθερία και να δώσουμε το επόμενο ραντεβού πάλι σε Διαβαλκανικό Φόρουμ, γιατί η εισήγηση που υπάρχει είναι, τα οδικά, τα σιδηροδρομικά και τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα να γίνουν σε ένα έργο και αυτό μπορεί να περιλάβει και άλλες μορφές συνεργασίας με τις βαλκανικές χώρες, οπότε θα πρέπει με την έναρξη της υλοποίησης της συμφωνίας τον Ιούνιο, όπως έχει προγραμματιστεί με τη Βουλγαρία, να σας παρουσιάσουμε και αναλυτικά τα βήματα υλοποίησης.
Να είστε καλά.
Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου