H ομιλία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στην εκδήλωση του ΟΣΕ: «1869 – 2019: 150 Χρόνια Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι», που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής
Εξοχότατε κύριε Πρόεδρε της Δημοκρατίας, κύριε Καθηγητά Προκόπη Παυλόπουλε, Σεβασμιότατε, αξιότιμη Επίτροπε Μεταφορών και φίλη Βαϊολέτα Μπουλτς, φίλες και φίλοι, κυρίως φίλοι του σιδηροδρόμου και μέλη της σιδηροδρομικής οικογένειας.
Να σας ευχαριστήσω, καταρχάς, για τη συμμετοχή σε αυτή την εκδήλωση, για τον εορτασμό για τα 150 χρόνια του Ελληνικού Σιδηροδρόμου και να ευχαριστήσω κυρίως τα μέλη της οικογένειας του σιδηροδρόμου, χάρη στα οποία υπάρχει σιδηρόδρομος. Αν δεν είχαν την αγάπη, τη φροντίδα, την επιμέλεια - αν θέλετε - και την αυταπάρνηση πολλές φορές, σήμερα δεν θα είχαμε σιδηρόδρομο.
Να πω ότι έγινε μία παράλειψη. Δεν ανακοινώθηκε ότι είναι μαζί μας ο Αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας ο κύριος Άδωνις Γεωργιάδης. Να τον τιμήσουμε και να τον ευχαριστήσουμε που ήταν εδώ.
Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω τον ΟΣΕ, για τη διοργάνωση αυτής της πολύ όμορφης συμβολικής εκδήλωσης, που είναι αφιερωμένη στα 150 χρόνια του Ελληνικού Σιδηροδρόμου, ενός μέσου που συνδέθηκε άρρηκτα με τη Νεότερη Ιστορία της Ευρώπης και της χώρας μας.
Είδατε τις αναμνήσεις που φέρνει από τις εικόνες, είτε τις παραγωγικές στιγμές όπως είναι η βιομηχανική επανάσταση, είτε τις ιστορικές στιγμές από τους δύο Παγκόσμιους Πολέμους, το Ολοκαύτωμα, τις ιστορικές εικόνες που έχουμε.
Η μνήμη, που διατηρείται μέσω της ιστορικής καταγραφής και σχετικών εκδηλώσεων, όπως η σημερινή, οφείλει να είναι διδακτική και να προβάλλεται στο σήμερα και στο μέλλον ώστε να επιτρέπει την εξέλιξη μέσω της βελτίωσης των ασκούμενων κυριαρχουσών πολιτικών και του πολιτισμού μας. Το λέω αυτό γιατί διαβάζοντας πρόσφατα τα σημαντικά γεγονότα που σημάδεψαν την ιστορία των Ελληνικών Σιδηροδρόμων εντυπωσιάστηκα από τρία επίκαιρα, αλλά ξεχασμένα γεγονότα, που θα ήθελα να σας τα παραθέσω.
Το πρώτο, είναι ότι στο έτος 1882 ο Χαρίλαος Τρικούπης εισηγήθηκε ένα συνολικό πρόγραμμα για τη Σιδηροδρομική Ελλάδα. Ένα πρόγραμμα που σήμερα θα το ονομάζαμε στρατηγικό σχεδιασμό ή αλλιώς masterplan και η εξάπλωση του μέσου θα έπρεπε να λάβει τη διασπορά και τη φύση των παραγωγικών δομών, την τοπογραφία της χώρας, τα έλεγε ο Τρικούπης αυτά, την κατανομή του εργατικού δυναμικού, τα κέντρα, τις στρατηγικές βλέψεις της χώρας. Το βασικό σχέδιο προέβλεπε καταρχάς την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο και στη Θεσσαλία. Η σπουδαιότητα, της ένωσης της σιδηροδρομικής Ελλάδος με τα Ευρωπαϊκά δίκτυα είτε μέσω της Αδριατικής είτε μέσω των Μακεδονικών γραμμών της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, είχε γίνει αντιληπτή από τον Τρικούπη τότε.
Στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, δεκάδες, - όπως ακούσατε και από τον διευθύνων σύμβουλο του ΟΣΕ, από τα ικανότατα στελέχη του ΟΣΕ, - κατανάλωναν χιλιάδες σελίδες ζητώντας τεκμηριωμένα το αυτονόητο, ένα Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, που θα έδινε βιώσιμη προτεραιότητα στο μέσο και θα εναρμόνιζε τις εκσυγχρονιστικές επενδύσεις υποδομής με το τροχαίο υλικό και την εκμετάλλευση. Επιτρέψτε μου λοιπόν να αναφέρω, ότι αυτές οι ίδιες γραμμές που ανέφερε ο Τρικούπης, τα ίδια ζητούμενα και τα ίδια αιτούμενα, που διαχρονικά οι άνθρωποι του σιδηροδρόμου ζητούσαν ήταν επίκαιρα και το 2015, που ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τοποθέτησε στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών.
Επομένως, ήταν χρέος, αν θέλαμε να πάμε λίγο πιο κάτω, αν μη τι άλλο να συντάσσαμε αυτό το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, ένα εξωστρεφές, παραγωγικό και εθνικά επωφελές σχέδιο, την ίδια όμως στιγμή να ήταν επιστημονικά τεκμηριωμένο, να ήταν μετρήσιμο, να ήταν ιεραρχημένο.
Μετά από πολλά αναπτυξιακά συνέδρια σε όλη τη χώρα, που καταγράφηκαν οι ανάγκες των υγιών παραγωγικών δυνάμεων και της κοινωνίας, έγινε ο σχεδιασμός των υποδομών της χώρας και αυτό που διαπιστώνουμε όλοι, που ξέρουμε όλοι είναι ότι και τα οδικά δίκτυα και το σιδηροδρομικό δίκτυο, δεν συνδέει, επί της ουσίας και με τις προδιαγραφές που έπρεπε να είχαμε, κανένα λιμάνι, καμία βιομηχανική περιοχή, καμία τουριστική περιοχή, παρότι έχουν αναπτυχθεί και έχουν ολοκληρωθεί τα τελευταία χρόνια τα μεγάλα οδικά δίκτυα που γνωρίζετε και η Εγνατία.
Είναι λοιπόν προφανές ότι ο Εθνικός Στρατηγικός Σχεδιασμός δεν υπήρχε, με πολύ γκρίζα αποτελέσματα, στους στόχους που έπρεπε να έχει η χώρα. Πήραμε λοιπόν την απόφαση και συντάξαμε, εκπονήσαμε αυτό το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με τις παραγωγικές δυνάμεις της χώρας και τους εκπροσώπους της.
Είναι η πρώτη φορά που παραγωγικό Υπουργείο στην Ελλάδα εκπονεί ένα πραγματικά τεκμηριωμένο Εθνικό Χάρτη Υποδομών στις μεταφορές. Αυτός ο σχεδιασμός αξιολογήθηκε με βάση χρηματοοικονομικούς δείκτες βιωσιμότητας. Όπως ακριβώς συμβαίνει στην επενδυτική πρακτική, για να αποτελέσει το οδικό μονοπάτι των επόμενων 20 χρόνων.
Επιπλέον ιδρύσαμε δύο Γενικές Διευθύνσεις στο Υπουργείο για να παρακολουθούν το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών και Υποδομών αντίστοιχα και έχουμε ένα πολύ συγκεκριμένο μοντέλο για να παρακολουθούμε τους στόχους που έχουμε θέσει στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών και Μεταφορών, δεικτών με μία στάση το 2027, αν δεν έχουν καλυφθεί οι στόχοι, να επικαιροποιήσουμε αυτό το στρατηγικό σχεδιασμό που ολοκληρώνεται το 2037 για να μπορούμε με άνεση σαν χώρα για να εκπληρώσουμε και τις δεσμεύσεις μας, που απορρέουν από τη συμμετοχή μας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η χώρα, λοιπόν, έχει πλέον ένα Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών και Υποδομών και Μεταφορών, όχι στη λογική του τι τάζει κάθε υπουργός ή κάθε κυβέρνηση, ούτε στη λογική να κάτσουν κάποιοι σοφοί σε ένα γραφείο και να παρουσιάσουν ένα σχέδιο Υποδομών, αλλά στη λογική να έχουμε υποδομές με συγκεκριμένους στόχους, να παρακολουθούμε αυτούς τους στόχους αν καλύπτονται, να επικαιροποιούμε αυτό το σχέδιο, να έχουμε έναν αξιόπιστο μηχανισμό για να ολοκληρώσουμε αυτό που πρέπει να έχει η χώρα μας. Με τον τρόπο αυτό βάζουμε ένα τέλος στον πελατειακό σχεδιασμό των υποδομών της χώρας και βάζουμε και τέλος, αν θέλετε, στο ο εκάστοτε υπουργός να εξυπηρετεί, είτε συμφέροντα, είτε την εκλογική πελατεία που εκείνος θέλει.
Ποια ήταν λοιπόν πραγματικά η κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου το 2015:
· Ήταν σταματημένη η εργολαβία του Τμήματος Τιθορέα-Δομοκός, που είχε ξεκινήσει το 1997. Υπήρχε υλοποίηση στο 17% του έργου
· Στο ΣΚΑ - Κιάτο ήταν κλεμμένο το σύνολο του εξοπλισμού των Συστημάτων Τηλεδιοίκησης. Είχανε γίνει δηλαδή. Δεν είχαν λειτουργήσει και είχαν κλαπεί και η ηλεκτροκίνηση του τμήματος Κορίνθου - Κιάτου
· Ήταν σταματημένη και χωρίς χρηματοδότηση η εργολαβία Κιάτο-Αίγιο
· Ήταν σταματημένη και χωρίς χρηματοδότηση η εργολαβία Αίγιο - Ψαθόπυργος
· Σε δικαστική εμπλοκή η εργολαβία Ψαθόπυργος - Μποζαΐτικα.
· Καμία μελέτη για τη σύνδεση με το λιμάνι της Πάτρας και πολλά άλλα
Δεν είναι καλό να τα αναφέρουμε όλα. Είναι μία κατάσταση πραγματικά αποκαρδιωτική.
Τι καταφέραμε από το 2015 μέχρι σήμερα:
· Εξασφαλίσαμε μέσω του προγράμματος CEF τη χρηματοδότηση όλων των σταματημένων εργολαβιών
· Αλλάξαμε το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του σιδηροδρόμου
· Επαναφέραμε προσωπικό που είχε φύγει από τον ΟΣΕ. Το είχαν διώξει από τον ΟΣΕ, σε κρίσιμες ειδικότητες, ειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό του ΟΣΕ και των υπολοίπων εταιρειών του σιδηροδρόμου
· Ωριμάσαμε όλα τα εκκρεμή έργα σε Αττική, Πελοπόννησο και Θεσσαλία
· Και ενεργοποιήσαμε όλα τα διασυνοριακά έργα. Προωθήσαμε τη συμφωνία Ελλάδας - Βουλγαρίας και ιδρύουμε τη Διακρατική Εταιρεία τον Ιούνιο, στη συνέχεια θα μετέχει και η Ρουμανία και θέλω να ευχαριστήσω την επίτροπο Βιολέτα Μπουλτς γενικά για τη συνεργασία και τη στήριξη, αλλά και συγκεκριμένα για αυτό το έργο
· Προωθήθηκε ο εκσυγχρονισμός της σήμανσης των ηλεκτρονικών συστημάτων, η ανάπτυξη των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών, με την προώθηση κυρίως του Θριασίου εμπορευματικού κέντρου και του εμπορευματικού κέντρου στη Θεσσαλονίκη, που είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός.Ο Στρατηγικός Σχεδιασμός έχει εμπορευματικά κέντρα στην Αλεξανδρούπολη, στην Καβάλα, στο Βόλο, στη Λάρισα, στην Πάτρα και στην Ηγουμενίτσα
· Αναβαθμίζονται οι σιδηροδρομικές συνδέσεις με τα λιμάνια της χώρας που δεν υπήρχαν
· Αναβαθμίζονται και αναπτύσσονται συνδέσεις με τα βόρεια σύνορά μας. Όπως ακούσατε και πριν, τελείωσε και η ανάταξη της γραμμής Φλώρινα - Μοναστήρι
Το όραμά μας: Να δούμε λίγο τα έργα που έχουμε γίνει αυτή την περίοδο. Να πούμε ότι πρέπει να είμαστε υπερήφανοι που σήμερα μετά από δεκαετίες Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος απέστειλε στη ΡΑΣ την επιστολή ότι η γραμμή από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη ολοκληρώθηκε και είναι ηλεκτροδοτούμενη. Άρα σε 20 μέρες μετά την ενημέρωση του κοινού, μπορεί να λειτουργήσει η διπλή ηλεκτροδοτούμενη γραμμή Αθήνας - Θεσσαλονίκης όπως και ολοκληρώνεται και η γραμμή από την Θεσσαλονίκη μέχρι την Ειδομένη.
Μένουν να κάνουμε πάρα πολλά. Είναι σε εξέλιξη οι περισσότερες υποδομές, η υλοποίηση των Υποδομών. Για την Πάτρα μετά από πάρα πολλά χρόνια βρέθηκε μία συμφωνία με τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και έχουν ενεργοποιηθεί και ανατάσσονται οι παλιές μετρικές γραμμές, -εκεί θα χαρεί και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας - που είχαν τεθεί εκτός, για να ενεργοποιήσουμε τουριστικά δρομολόγια, που θα εξυπηρετούν και τις τοπικές κοινωνίες στην Πελοπόννησο, μέχρι τη Μεσσηνία, μέχρι την Καλαμάτα και στη Στερεά Ελλάδα, στα Τέμπη, στο Πήλιο και σε άλλες περιοχές.
Είναι πολύ λίγα αυτά που μπορεί να πει κανείς, σε σχέση με αυτά που είδαμε στην αρχική ταινία, για τους ανθρώπους του σιδηρόδρομου. Θα ήθελα να πω ότι εγώ αυτό το ένιωσα από τον βουλευτή μας, τον φίλο, τον Αποστόλη Καραναστάση. Μου γνώρισε έναν από τους κύριους που είδατε, τον κύριο Κανάτα, εκεί που μεγάλωσε, σε έναν σιδηροδρομικό σταθμό που η οικογένειά του είχε ένα φούρνο. Ήταν πολύ συγκινητική όλη η ατμόσφαιρα, όλες οι οικογένειες που ανήκαν στη σιδηροδρομική οικογένεια ή που ζούσαν γύρω από αυτό το σταθμό, τον ιστορικό σταθμό στο Λιανοκλάδι, αλλά πιο συγκινητικός, ήταν ο κύριος Κανάτας, που μόνος του έκανε στο χωριό του, έξω από το Λιανοκλάδι ένα μουσείο, μέσα σε ένα βαγόνι.
Για αυτό να παρακαλέσουμε την Επίτροπο κ. Μπούλτς, την φίλη Βαϊολέτα να αλλάξουμε λίγο τον κανονισμό και να προβλέψουμε βαγόνι για καπνίζοντες, γιατί υποφέρουμε κι άλλοι άνθρωποι που δεν υπάρχει.
Θα ήθελα λοιπόν να ολοκληρώσω με το όραμά μας.
Εδώ είναι το Θριάσιο. Μετά από πάρα πολλά χρόνια ολοκληρώθηκε ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Λαρίσης, ο κεντρικός σταθμός της χώρας, η σύνδεση του λιμανιού του Πειραιά με το αεροδρόμιο. Εδώ είναι η υπογειοποίηση στα Σεπόλια, που ξεκίνησε, ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική διαδικασία, η σύνδεση με Λουτράκι, η ηλεκτροκίνηση στο Δομοκό, η σήραγγα του Καλλιδρόμου, -ένα έργο φάντασμα- και βέβαια το Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός και πολλοί σταθμοί.
Εδώ ήταν μία υπόγεια διάβαση που ολοκληρώθηκε μέσα σε μία τετραετία η υλοποίησή της. Δεν έχει ξαναγίνει αυτό! Ούτε ο Τρικούπης δεν το έκανε σε μία κοινοβουλευτική περίοδο! Να ολοκληρωθεί ένα έργο, είναι στη Μενεμένη, το οποίιο εξυπηρετεί πραγματικά, λύνει προβλήματα μέσα στις αστικές περιοχές.
Και εδώ έχουμε πραγματικά τον… πονοκέφαλο της Επιτρόπου για τις διασυνοριακές συνδέσεις! Δυστυχώς, ούτε ο ευρωπαϊκός σχεδιασμός έχει υλοποιηθεί, γιατί δεν έχουν γίνει οι κάθετοι άξονες για Βουλγαρία, ούτε οι άλλοι άξονες από τις άλλες χώρες θα είχανε γίνει. Με τη βοήθεια της Επιτρόπου ενεργοποιήθηκε ο Διάδρομος 10, δηλαδή Θεσσαλονίκη - Ειδομένη - Σκόπια - Βελιγράδι και με τις συμφωνίες που έγιναν πρόσφατα και θα υλοποιηθούν τον Ιούνιο, μέσω της κοινής εταιρεία με τη Βόρεια Μακεδονία και με τη Σερβία. Επιτέλους θα μπορούμε να έχουμε μία διασυνοριακή συνεργασία, που δεν θα επιτρέπει τις καθυστερήσεις που υπάρχουν σήμερα και στο σιδηρόδρομο και στις οδικές μεταφορές και βέβαια το ίδιο ισχύει με τη Βουλγαρία παρότι είναι στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Εδώ είναι τα δίκτυα που πρέπει να γίνουν στα Βαλκάνια. Πρέπει να δούμε διαφορετικά τη χώρα μας, διαφορετικά τη συνεργασία με τις βαλκανικές χώρες. Πιστεύω ότι και αυτή η Κυβέρνηση και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχουν δώσει μάχη για να αλλάξουμε σελίδα και μπορούμε.
Αυτή είναι η εικόνα της χώρας μας: Όσο επικρατούσαν οι λογικές του ψυχρού πολέμου ή ο Ψυχρός Πόλεμος ακόμη παλαιότερα. Η χώρα μας ήταν σαν ένα νησί. Λες και δεν είχε ενδοχώρα. Λες και δεν είχε πρόσβαση στα Βαλκάνια και στις υπόλοιπες χώρες. Επομένως, μία καλύτερη εικόνα, θα ήταν αυτή, που περιλαμβάνει όλα τα Βαλκάνια αλλά έχει σύνορα εκεί. Είναι αυτή η μπλε γραμμή. Τα Δυτικά Βαλκάνια ακόμη δεν έχουν ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μία ακόμη καλύτερη εικόνα θα ήταν αυτή χωρίς σύνορα και μία ακόμη καλύτερη, θα ήταν τα Βαλκάνια να αποκτήσουν, -και αυτό είναι το όραμα μας-, τα χαρακτηριστικά που έχουν οι χώρες της κεντρικής Ευρώπης. Να έχουμε δηλαδή καθημερινή μετακίνηση προσώπων, προϊόντων, οδικών μεταφορών, σιδηροδρομικών μεταφορών, να έχουμε καθημερινές συνεργασίες στην παραγωγή μας χωρίς εμπόδια, χωρίς καθυστερήσεις, χωρίς να αντιλαμβάνεται ο πολίτης, που διέρχεται, που είναι τα σύνορα.
Θεωρώ ότι με διαλειτουργικότητα στα συστήματα, στις προδιαγραφές, στις υποδομές, αυτό μπορούμε να το πετύχουμε. Κυρίως όμως χρειάζεται μία άλλη λογική. Να αισθανθούμε ποιος είναι ο σύγχρονος πατριωτισμός, πως αγαπάμε τώρα, σήμερα, τη χώρα μας, μέσα από την συνανάπτυξη με τις βαλκανικές χώρες, μέσα από μία κοινή προσπάθεια που πρέπει να κάνουμε με τους φίλους γειτονικούς λαούς.
Θεωρώ ότι η Συμφωνία των Πρεσπών είναι μία ασπίδα ελπίδας σε μία εποχή που και η ακροδεξιά και ολοκληρωτισμός ανεβαίνουν στην Ευρώπη.
Δε θα κουραστούμε να το λέμε. Τα έργα δεν ανήκουν σε καμία Κυβέρνηση, σε κανέναν Υπουργό, σε κανέναν Περιφερειάρχη ή Δήμαρχο. Ανήκουν μόνο στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει, σε κανέναν άλλον. Για αυτό το λόγο, πρέπει όλοι μαζί να υπηρετήσουμε τον Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό των Υποδομών και των Μεταφορών.
Θεωρώ ότι η παρουσία, του φίλου του σιδηροδρόμου και Προέδρου της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλου, δίνει το στίγμα για μία τέτοια αντίληψη όλων μας, να υπηρετήσουμε τον Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό. Έναν σχεδιασμό, που είναι ενταγμένος στον Ευρωπαϊκό σχεδιασμό, αλλά κοιτάει και το εθνικό συμφέρον. Δεν εξυπηρετεί μόνο την υλοποίηση του Ευρωπαϊκού Στρατηγικού Σχεδιασμού.
Θα ήθελα για μία ακόμη φορά να ευχαριστήσω τη Βαϊολέτα που είναι εδώ και τη στήριξη που έχει δώσει στη χώρα μας.
Να ευχηθώ στα μέλη της σιδηροδρομικής οικογένειας, τώρα που ξεκινάει το Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη να είναι στη θέση τους στο σιδηρόδρομο, για να κάνουμε και πολύ γρήγορα τις υποδομές, για να λειτουργήσουμε τόσο τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη - Καβάλα - Αλεξανδρούπολη - Ρούσε - Μπουργκάς - Βάρνα και τη δεύτερη σύνδεσή μας με τα Βαλκάνια, με τα Σκόπια και το Βελιγράδι.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου