Τελευταια Νεα
Φόρτωση...

Στο 7ο Λύκειο Αχαρνών η ΔΙΕΞΟΔΟΣ για την "Αντίληψη της διαφορετικότητας"



Αντίληψη της διαφορετικότητας: η έννοια του άλλου



To Κέντρο Πρόληψης «Διέξοδος» υλοποίησε με επιτυχία βραχεία παρέμβαση στο 7ο Ενιαίο Λύκειο Αχαρνών εντασσόμενη στις δράσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Αθλητισμού στις 6 Οκτωβρίου 2014, με θέμα : «Αντίληψη της διαφορετικότητας: η έννοια του άλλου»

Η Δράση μεθοδολογικά βασίστηκε σε τεχνικές του Θεάτρου Φόρουμ και γενικότερα στην βιωματική-ενεργητική μάθηση, μέθοδοι που κινητοποιούν την ενεργό συμμετοχή των μαθητών στην διαδικασία της εκπαίδευσης.
Οι τεχνικές του Θεάτρου Φόρουμ αφορούν ασκήσεις σωματικής έκφρασης, ανάπτυξης χαρακτήρων, αυτοσχεδιασμούς, παιχνίδια ρόλων και άλλες δραστηριότητες που έχουν σαν στόχο την ανάπτυξη της ομαδικότητας και της αλληλεγγύης.
Στην συγκεκριμένη παρέμβαση, μία ομάδα μαθητών αναπαρέστησε την έννοια της διαφορετικότητας κάνοντας εικόνα με αγάλματα. Τα παιδιά χρησιμοποίησαν το βλέμμα τους και το σώμα τους προκειμένου να συνθέσουν μία κατάσταση στην οποία υπήρχε κάτι «διαφορετικό».
Με τρομερή επιδεξιότητα αλλά και πλούσιο αυθορμητισμό παίξανε ρόλους που είχαν να κάνουν με το τι είναι το «άλλο», το «παράξενο» και πως αντιδρώ απέναντι σε αυτό που με ξενίζει.

Ως συνέχεια της άσκησης με τα αγάλματα πραγματοποιήθηκε η δραστηριότητα με αυτό που ονομάζεται «ανακριτική καρέκλα» ή «καρέκλα της αλήθειας». Σε αυτό στάδιο οι μαθητές που αναπαρέστησαν τα αγάλματα έγιναν και πάλι ζωντανοί ήρωες της ιστορίας, κάθονταν ο καθένας διαδοχικά σε μία καρέκλα έχοντας μπροστά τους υπόλοιπους συμμαθητές τους- κοινό και απαντούσαν σας πρωταγωνιστές στα ερωτήματα τους. Ποιοι είναι, τι ηλικία έχουν, πως αισθάνονται, τι τους έχει συμβεί, γιατί αντέδρασαν με αυτόν τον τρόπο, τι άλλο θα μπορούσαν να κάνουν κλπ.
Στη συνέχεια ακολούθησε μια πολύ πλούσια σε προβληματισμούς και ιδέες συζήτηση κατά την διάρκεια της οποίας διαπραγματευτήκαμε θέματα που σχετίζονται με το τι είναι διαφορετικό για τον καθένα, τι συναισθήματα του προκαλεί, πως συνδέονται αυτά τα συναισθήματα με τα κοινωνικά στερεότυπα ή τις αναπαραστάσεις και τα βιώματα του καθενός, πόσο φοβίζει τελικά το «διαφορετικό», το «ξένο» και πως μπορούμε να το γνωρίσουμε καλύτερα.
Ο στόχος της παρέμβασης δεν θα μπορούσε να εκπληρωθεί καλύτερα παρά μόνο μέσα από αυτές τις διαδραστικές αλληλεπιδράσεις των μαθητών. Άλλωστε ό στόχος δεν είχε να κάνει με μία φιλοσοφία «εθελοντισμού» και «ελεημοσύνης» απέναντι σε αυτό που ο καθένας βλέπει ως διαφορετικό, ούτε σε μία προσέγγιση «υποστηρίζω γιατί λυπάμαι».
Η διαφορετικότητα εντοπίζεται σε πολλά επίπεδα, όπως στον σεξουαλικό προσανατολισμό, στην παραβατικότητα, στο φύλο, το χρώμα, τον τόπο καταγωγής, στην σωματική διάπλαση ή ιδιαιτερότητα, την θρησκεία κλπ
Η διαπραγμάτευση όμως της έννοιας της διαφορετικότητας σκόπιμο είναι να εστιάζεται σε ένα πρωταρχικό πλαίσιο ερωτημάτων όπως: τι είναι για μένα διαφορετικό, πως αισθάνομαι απέναντι σε αυτό, είναι σκόπιμο να το γνωρίσω, υπάρχουν κάποια κοινωνικά, πολιτιστικά, εθνικά στερεότυπα που με επηρεάζουν, πως μπορώ να τα διαχειριστώ. 
Η παρέμβαση πραγματοποιήθηκε στην Α΄Λυκείου, στο τμήμα Α3, με συντονιστές τον κ. Παναγιώτη Τριανταφύλλου, Επιστημονικά Υπεύθυνο, Κοινωνιολόγο - Εγκληματολόγο και την κ. Μελίνα Ελευθεριάδη, Στέλεχος Πρόληψης, Κοινωνιολόγο.

Ευχαριστούμε θερμά τους μαθητές τους τμήματος, την υποδιευθύντρια κ. Σαμαρείτη Νίκη και τον διευθυντή του σχολείου κ. Καψή για την εξαιρετική συνεργασία τους.

Ελευθεριάδη Μελίνα,
Κοινωνιολόγος, Επιστημονικό Στέλεχος Διεξόδου

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου