Συνέντευξη
του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στην Εφημερίδα «Finance & Markets Voice» και το δημοσιογράφο κ.
Βασίλη Αγγελόπουλο
ΕΡ. Πώς θα καταφέρετε, αν κερδίσετε τις εκλογές,
να μην αυξηθούν τα διόδια στην Αττική Οδό; Η παρέμβαση που κάνατε μέσω της
Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου αρκεί, ή πρέπει να γίνουν και άλλες ενέργειες;
Πότε εκτιμάται ότι είναι εφικτό να επιστρέψει
η Αττική Οδός στο Ελληνικό Δημόσιο;
ΑΠ. Mε την Αττική Οδό ενώ
βρισκόμασταν σε διαπραγμάτευση για τη μείωση των διοδίων, ώστε να διορθώσουμε
μια κακή σύμβαση που προέρχεται από το παρελθόν, η εταιρεία ανακοίνωσε
μονομερώς και αιφνιδιαστικά, μετά από 13 χρόνια, την αύξηση των διοδίων σε δύο
φάσεις, αρχής γενομένης από 1ης Ιουλίου. Η εταιρεία δεν ενημέρωσε καν το υπουργείο
Υποδομών και Μεταφορών και φυσικά ούτε προσκόμισε τα στοιχεία που αφορούν το
κόστος συντήρησης και λειτουργίας ή τα έσοδά της ώστε να τεκμηριώσει μια τέτοια
κίνηση. Το ελληνικό Δημόσιο δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση να μείνει με
σταυρωμένα τα χέρια και για αυτό το λόγο προέβη στην αναστολή της αύξησης με
Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. Η εταιρεία πρέπει να προσκομίσει τα στοιχεία
που επικαλείται και στη συνέχεια να οριστεί συγκεκριμένη ημερομηνία για την
παραχώρησή της στο ελληνικό Δημόσιο.
ΕΡ. Εκτιμάτε ότι η ενδεχόμενη έλευση Μητσοτάκη
στην εξουσία «άνοιξε την όρεξη» στη διαχειρίστρια εταιρεία, ώστε να πάρει την
πρωτοβουλία για να πραγματοποιήσει τις αυξήσεις στα διόδια; Είναι και αυτή η
ενέργεια, μια πρόγευση για το τι έρχεται, σε περίπτωση που η ΝΔ «κόψει πρώτη το
νήμα» των εκλογών;
ΑΠ. Οπωσδήποτε πρόκειται για μια πρόγευση για
αυτό που θα φέρει η παλινόρθωση της Δεξιάς στη χώρα. Τρανταχτό παράδειγμα δεν
είναι μόνο η μονομερής κίνηση της Αττικής Οδού. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται
και η κίνηση των ιδιοκτητών μεγάλων διαγνωστικών κέντρων, οι οποίοι «στο παρά
πέντε» των εκλογών πέταξαν εκτός χιλιάδες ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ ζητώντας τους
να καταβάλλουν για τις εξετάσεις τους το 80% σε μετρητά και στη συνέχεια να αποζημιώνονται
από τον ΕΟΠΥΥ. Τα επιχειρηματικά συμφέροντα στρώνουν το κόκκινο χαλί στον
Κυριάκο Μητσοτάκη και δεν κρύβουν τις προθέσεις τους, ο ελληνικός λαός πρέπει
να το γνωρίζει και να κρίνει ανάλογα, να επιλέξει ποιους θα αναδείξει στην
ηγεσία της χώρας, για αυτό κι εμείς λέμε ότι τώρα αποφασίζουμε για τη ζωή μας.
Πρόκειται για την κρισιμότερη στιγμή των τελευταίων χρόνων, για μια εκλογική
αναμέτρηση που θα καθορίσει την πορεία της χώρας για τα επόμενα χρόνια.
ΕΡ. Λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές, πού
πιστεύετε ότι θα κριθεί ο τελικός νικητής; Συμμερίζεστε την άποψη του
πρωθυπουργού ότι το παιχνίδι «γυρίζει» και ποια εικόνα σχηματίζετε εσείς από
την επαφή σας με τους πολίτες;
ΑΠ. Το παιχνίδι γυρίζει και
αυτό δεν είναι πεποίθηση μόνο του Αλέξη Τσίπρα. Είναι κοινός στόχος όσων έχουν
αντιληφθεί τι φέρνει η επόμενη μέρα μπροστά στο ενδεχόμενο μιας κυβέρνησης ΝΔ
και των συμμάχων της. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ούτε μια επαγγελματική ή
κοινωνική ομάδα που να μην απειλείται από την ΝΔ και τις νεοφιλελεύθερες
πολιτικές που θα εφαρμόσει. Ο «οδοστρωτήρας» Μητσοτάκη θα σαρώσει εργασιακά
δικαιώματα, θα αλώσει το κοινωνικό κράτος που στήσαμε με κόπο εν μέσω
μνημονίων, θα προωθήσει πολιτικές υπέρ των ελίτ και σε βάρος των πολλών. Αν και
διανύουμε μια «βουβή» προεκλογική περίοδο, με υπαιτιότητα της ΝΔ και των Μέσων
που τη στηρίζουν και γίνεται μια συστηματική προσπάθεια αποσιώπησης του
προγράμματος της ΝΔ, ο κόσμος αντιλαμβάνεται κάθε μέρα και πιο πολύ, τι είναι
αυτό που διακυβεύεται στις εθνικές εκλογές.
ΕΡ. Είστε υποψήφιος στην Ανατολική Αττική. Ποια
είναι τα κυριότερα έργα που πραγματοποιήθηκαν στην περιοχή, κατά την τετραετία
διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ; Ποιες πρέπει να είναι οι βασικές προτεραιότητες για
την επομένη των εκλογών, ώστε να αναβαθμιστεί η περιοχή;
ΑΠ. Στην Ανατολική Αττική δεν υπήρξε ποτέ ένα
ολοκληρωμένο αναπτυξιακό και χωροταξικό κι αυτό αναδείχτηκε με τον πιο τραγικό
τρόπο. Δώσαμε έμφαση στην
αντιπλημμυρική προστασία, όχι σε έργα βιτρίνας. Το να κάνεις βέβαια έργα
ουσίας, δεν σε καθιστά ιδιαίτερα δημοφιλή, καθώς κανείς δεν πάει να κόψει
κορδέλα σε ένα αντιπλημμυρικό έργο… Όταν όμως θέλεις να εκπονήσεις πολιτικές
έργων που σέβονται τον πολίτη και αναβαθμίζουν την ποιότητα της ζωής του, τότε,
η αντιπλημμυρική θωράκιση είναι στις προτεραιότητες. Στόχος μας παραμένει από
την πρώτη στιγμή, η κοινωνική ομογενοποίηση της περιοχής, μέσα από μία δίκαιη
κατανομή έργων υποδομών, που θα βελτιώσει τους ποιοτικούς δείκτες σε περιοχές
που μέχρι σήμερα ήταν ξεχασμένες από την Πολιτεία.
ΕΡ. Ειδικά στο Μάτι της Αττικής μετά την
τραγωδία του περασμένου καλοκαιριού, το υπουργείο Υποδομών είχε πρωταγωνιστικό
ρόλο. Ποια είναι σήμερα η κατάσταση; Οι πολίτες της περιοχής μπορούν να νιώθουν
προστατευμένοι;
ΑΠ. Εμείς βρεθήκαμε στο Μάτι
από την πρώτη στιγμή, σε μια δύσκολη στιγμή για τους ανθρώπους της περιοχής,
ώστε να κάνουμε ό,τι μπορούσαμε για να περιορίσουμε την ταλαιπωρία τους και να
αποζημιωθούν έγκαιρα, δίχως τη συνήθη γραφειοκρατία. Είναι η πρώτη φορά στα
χρονικά του ελληνικού Κράτους, που οι αποζημιώσεις δόθηκαν άμεσα, ενώ το
υπουργείο συνέδραμε τόσο στην απομάκρυνση του αμιάντου όσο και στην συλλογή των
καμένων, που ήταν αρμοδιότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ταυτόχρονα, το
χωροταξικό και πολεοδομικό χάος που χαρακτηρίζει την περιοχή αυτή και όχι μόνο,
μπαίνει σε μια τροχιά εξορθολογισμού με τη οριοθέτηση των ρεμάτων και την
ανάρτηση των δασικών χαρτών. Οι πολίτες δεν θα πρέπει να ζουν υπό το φόβο μιας
νέας τραγωδίας, αντίθετα θα πρέπει σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση να
μπουν την λογική της πρόληψης. Κατά την άποψή μου, μια καθοριστική κίνηση
πρόληψης είναι η κατάρτιση πολεοδομικού σχεδίου και οι κάτοικοι της περιοχής,
ιδίως εκείνοι που δεν συμφωνούν, πρέπει να το κατανοήσουν.
ΕΡ. Ποια είναι η άποψή σας για την επαναφορά του
1:5 στις προσλήψεις στο Δημόσιο, που εκτιμάται ότι θα προωθήσει η ΝΔ, αν
κερδίσει τις εκλογές; Πώς θα λειτουργήσουν κομβικές υπηρεσίες, όπως το
Πυροσβεστικό Σώμα, εάν τηρηθεί αυτή η δέσμευση;
ΑΠ. Ο κ. Μητσοτάκης
υποσχόμενος μείωση του Δημοσίου με τη συνέχιση του μνημονιακού 1:5 και τις
απολύσεις των συμβασιούχων που προανήγγειλε ο κ. Χατζηδάκης, επιδιώκει να
συρρικνώσει τις δημόσιες υπηρεσίες προς όφελος των ιδιωτικών συμφερόντων.
Ανάμεσα σε αυτούς τους συμβασιούχους που θέλει να απολύσει, περιλαμβάνονται και
χιλιάδες πυροσβέστες, δηλαδή επαγγελματίες που με κίνδυνο της ζωής τους είναι
στην πρώτη γραμμή του πυρός κάθε καλοκαίρι. Η ελληνική κοινωνία ζητά δικαίως
προστασία από το Κράτος, όμως για να την προστατεύσεις πρέπει να έχεις
υπηρεσίες επαρκώς στελεχωμένες.
ΕΡ. Έχοντας συμπληρώσει τέσσερα χρόνια στο
υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, ποιες είναι οι αποφάσεις που λάβατε και που
πιστεύετε ότι έχουν μείνει στη μνήμη των πολιτών; Τι θα θέλατε να προωθήσετε
και δεν προλάβατε λόγω των πολιτικών εξελίξεων;
ΑΠ. Δεν λάβαμε απλώς
αποφάσεις, υλοποιήσαμε έργα. Τολμήσαμε θεσμικές τομές που έθεσαν στο περιθώριο
πρακτικές υπέρ των λίγων και ισχυρών, που σε αγαστή σύμπνοια με τις δυνάμεις
του παλαιοκομματισμού σχεδίαζαν έργα για τα έργα, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους
την κοινωνία. Σε 4,5 χρόνια ολοκληρώσαμε
έργα που είχαν γίνει ανέκδοτο. Θα αναφέρω χαρακτηριστικά την ολοκλήρωση των
πέντε οδικών αξόνων με σύμβαση παραχώρησης, όπου πετύχαμε μία τεράστια
εξοικονόμηση στις διεκδικούμενες αποζημιώσεις από πλευράς κατασκευαστών και
παραχωρησιούχων, η οποία υπολογίζεται στο 1 δισ. ευρώ.
Βρήκαμε
σε όλες τις βαλτωμένες κρίσιμες υποδομές της χώρας, μικρά και μεγάλα εγκλήματα:
Στο μετρό της Θεσσαλονίκης οι διεκδικούμενες αποζημιώσεις ανέρχονταν στο το
ποσό του 1,154 δισ. ευρώ για το 30% του έργου, όταν το συνολικό τίμημα της
σύμβασης ανερχόταν στα 900 εκατομμύρια ευρώ! Θέσαμε επίσης, τον απαξιωμένο και
κατακερματισμένο σιδηρόδρομο της χώρας στην πρώτη γραμμή του αναπτυξιακού μας
σχεδίου.
Προχωρήσαμε
στην υλοποίηση των μεγάλων έργων τρίτης γενιάς, που θα δράσουν ως καταλύτες στο
οικονομικό περιβάλλον της χώρας με ισχυρούς όρους προστασίας του δημόσιου
συμφέροντος. Αναφέρω χαρακτηριστικά την υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή
του Διεθνούς αεροδρομίου της Κρήτης στο Καστέλι, μία επένδυση 1,5 δισ. ευρώ και
ενός έργου συμβατικού αντικειμένου πάνω από 520 εκατ. ευρώ.
Στην
τετραετία που πέρασε, δεν διστάσαμε να τα βάλουμε με συμφέροντα και πρακτικές
που συντηρούσε ο παλαιοκομματισμός, όπως το σπάσιμο των κυκλωμάτων στις άδειες
οδήγησης και τα κυκλώματα των εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες.
Επανασχεδιάσαμε τις αστικές συγκοινωνίες, με εξοικονόμηση εκατομμυρίων από τα
κυκλώματα και τις κλοπές, που με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, επέστρεψαν στην
ελληνική κοινωνία, με τα κέρδη του ΟΑΣΑ να αυξάνονται κατά 30%! Αναπτύξαμε παρά
τους όποιους σκληρούς περιορισμούς, κοινωνικές πολιτικές εξασφαλίζοντας τη
δωρεάν μετακίνηση, 200 χιλιάδων άνεργων συμπολιτών μας.
Τέλος,
θα ήθελα να αναφέρω αυτό που αφήνουμε ως παρακαταθήκη για να μη ζήσει ξανά η
χώρα, την τελμάτωση και τη
διαφθορά στις υποδομές, το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών στο οποίο
εντάσσονται το σύνολο των Συνδυασμένων Μεταφορών: Οι ακτοπλοϊκές μεταφορές, τα
λιμάνια, τα εμπορευματικά κέντρα, οι σιδηροδρομικές υποδομές, οι διεθνείς
συνδέσεις, οι οδικές μεταφορές.